Igår, 7 februari, när jag och en vän och intressekollega besökte Berghs School of Communications ”Berghs Morning Rutine” var ämnet ”Hållbarhetskommunikation- vart börjar man?”. På scen stod Emma Ihre, ansvarig för Hållbart företagande på enheten för bolagsanalys och ägarstyrning på finansdepartementet tillsammans med Berghs lärare i just Hållbarhetskommunikation, Johan Florén som även är kommunikationschef på AP7 (Sjunde AP-fonden) och arbetar med ”hållbara investeringar”, och har även tidigare varit ordförande i Amnesty Business Group.

Det som förvånade mig med detta seminarium var att det var så lite fokus på taktisk kommunikation och vilka värderingar vi bör basera vårt hållbarhetsarbete på. Även det faktum att hållbarhetsarbete, från grunden, skapar så mycket mjuka värden, som i sin tur på olika sätt skapar mervärde för organisationer och företag, vilket i sin tur skapar fler positiva ringar på vattnet. Det senare förminskades snarare.

Det stora problemet i hur Hållbarheskommunikation kommunicerades på seminariet (och även det seminarie som jag länkar till längre ner), var att tonen var extremt negativ och ett vakum för hoppfullhet. Om en lyssnade noggrant så kunde en del bra saker plockas ut från seminariet. De key points som jag tar med mig från detta seminarium är:

  • Att kommunicera Hållbarhet börjar inifrån. Företag måste förstår vad hållbarhet innebär för att kunna börja kommunicera detta. När hållbarhetskommunikationen inte stämmer överrens med strategin så ser vi tydliga exempel på Greenwash.
  • Vi förlorar ingenting på att jobba med hållbarhet, det är ett faktum.

Här kan du se ett annat seminarium med Johan Floren: CSR för kommunikatörer.